Om een arbeidsconflict te beheersen moet men de communicatie bevorderen, de onderwerpen van meningsverschil en de onvervulde wensen die aan het licht komen identificeren. Dit gebeurt dikwijls met de hulp van een Bemiddelaar of een Verzoeningsrechter die een onbevooroordeelde kijk op de zaak hebben.
Voor welk type van conflicten : alle vragen die voortvloeien uit de arbeidssfeer en, meer bepaald : verandering van functie, verloning, arbeidsomstandigheden, (duurtijd, uurregeling, verlof, …) arbeidsrelaties in hun ware zin (onder collega’s, met de hiërarchie,, een ondergeschikte, een commerciële partner die zich als loontrekkende beschouwt, …) pesten, discriminaties, het dragen van levensbeschouwelijke tekens op het werk, ontslagen (zoals manifest onredelijke, abusieve verbrekingen, wegens grove fout, handelingen gelijkwaardig met breuk, scheidingen in onderling overleg of om medische redenen), prestatie- of winstevaluatie systemen, werkhervattingen na afwezigheid om medische redenen, enz. …